Tillbaka
19.08.2020

Husbil kontra segelsemester

Vi är en familj som ändrar kursen. Vi brukade åka på segelsemester men nu åkte vi med en husbil för första gången.

En sådan avslappnad start; vi parkerar husbilen bakom vårt hus och börjar packa. Rymliga skåp är fyllda med kläder, matvaror i kylen och helt enkelt bara för att vi kan, tar vi extra leksaker och spel till barnen eftersom det finns så mycket utrymme. Det är fredag eftermiddag och snart hämtar vi vår son från skolan och drar iväg. Tyskland här kommer vi!

Ett trafikstopp hindrar vår smidiga start men vi låter inte det förstöra stämningen. Vi njuter av husbilen och våra barn, Stijn på 5 och Anna på 2, spelar spel i baksätet. Vi bestämmer oss för att stanna och äta middag först så att vi kan fortsätta vår resa efter den livliga trafiken. Semestern har verkligen börjat.

Efter 175 km börjar det skymma och vi anländer till parkeringsområdet vid Ponyhof Leiting. Våra vänner berättade för oss att en övernattning här är gratis. Ytterligare två husbilar finns redan här så vi bestämmer oss för att parkera bredvid dem. Den gigantiska sängen baktill av vår Sun Living är för barnen. Vi kan stänga dörren där så att vi kan ha övriga ytorna för oss själva. Vi slår på värmen, tar en drink och spelar ett spel. Redan känns husbilen mysig. När det är dags att lägga sig drar vi ner sängen ovanför dinetten och klättrar upp. Det var lång tid sedan någon av oss sov så högt?.

Nästa morgon äter vi en trevlig familjefrukost tillsammans. Så snart Ponyhof öppnar sina dörrar springer barnen in på lekplatserna. Flera åkattraktioner på ponnyer och att leka runt husbilen ger dem så mycket nöje.

Husbil erbjuder mycket mer frihet att njuta av resan och det är en enorm kontrast till att segla med barnen.

När du seglar måste du kontinuerligt se till barnen, att de sätter på sig livvästar, hur de går omkring, hur segelbåten dockar och går ut till det öppna vattnet etc. medan husbilen känns mycket mer som hemma.

Sun Livings stora garage erbjuder plats för alla våra cyklar! Så sent på eftermiddagen åker vi mot den lilla staden och äter middag på den lokala pizzerian. Stijn älskar att cykla själv när vi är i Tyskland och för att vara ärlig är jag ganska stolt över honom.

På söndag åker vi till Eiffelregionen. Max kör smidigt med husbilen medan jag kontrollerar möjligheterna till parkering ikväll. Vi väljer en campingplats och kör dit. Den ligger i en dal vid en liten bäck. Efter en underbar resa anländer vi. Det är inte så trångt och ägaren är uppenbarligen trött, det är slutet på säsongen. Detta förstör inte alls vår upplevelse och med lekplatsen utanför husbilen leker barnen och vi kan koppla av i den fina höstsolen. För första gången under resan förbereder vi vår måltid inne i husbilen.

Sun Living känns verkligen som hemma. Allt finns till hands.

Slutligen går vi på en promenad i skogen nästa morgon. Säsongens vackra färger, svamp och perfekta bilder ... det här har jag väntat på!

Efter det fortsätter vi vår resa till Trier där vi hittar en trevlig ställplats vid en vingård. I eftermiddag stannar vi nära husbilen, spelar spel, lagar middag, tar en dusch och går till sängs. Dagen efter cyklar vi till det vackra centrum av Trier. Denna stad är verkligen värt att besöka med sina gammla byggnader och en trevlig byliknande atmosfär. Naturligtvis tar vi det lilla tåget för en stadstur. Och för att fira semestern ännu en gång äter vi några söta kakor efteråt.

Innan vi återvänder till Sun Living handlar vi några små matvaror. När vi återvänt ställer vi in cyklarna i garaget och åker till nästa stopp på vår lista: Frankrike. Samma eftermiddag njuter alla av den uppvärmda poolen på en campingplats i Saverne.

Vi bestämmer oss för att stanna här i två nätter. Besöker den trevliga byn, njuter av lugnet och ta några enstaka dopp i sjön igen. Sommaren har verkligen slutat och det börjar bli kallare. Men det stör inte oss.

Sun Living-husbilen är mysig och varm och med all komfort ombord är vi övertygade om att du kan resa året runt med den här.

Efter två lata dagar tar husbilen oss till Luxemburg. Vi parkerar den i centrum och besöker Bock Kazematten. Tillsammans med barnen söker vi efter kanoner medan vi njuter av den vackra utsikten över staden. Vi bestämmer oss för att ta en drink i stadens centrum innan vi åker till campingen i närheten. Vår plats är en bredvid lekplatsen. Så barnen kan ha roligt när vi förbereder middag.

Nästa morgon går vi upp tidigt. Slutet av semestern närmar sig men den slutar inte innan vi besöker Plopsaland i Coo. Återigen får den natursköna utsikten längs vägen oss att njuta av varje minut av vår resa. Vi parkerar nära temaparken och hittar ett trevligt kafé för ett välförtjänt belgiskt öl. Nästa dag tycker barnen verkligen om allt roligt i Plopsaland. Och vi tycker om att se dem med deras glada ansikten.

Samma natt börjar vi åka tillbaka till Nederländerna. Eftersom det fortfarande är ett rimligt avstånd beslutar vi att göra ytterligare ett mellanlandning för natten. Det är redan ganska sent när vi anländer till Eurocamping i Vessem och inom några minuter somnar alla. Ett varmt välkomnande väntar oss nästa morgon. Barnen får målarbok att leka med på vägen. Vi tar en titt utanför och ser att denna campingplats verkligen är en att berätta för våra vänner om: flera utomhuspooler, lekplatser, en tennisbana ... allt för bara 10 €!

Vi kommer hem på kvällen. Semestern är verkligen över. Vi rengör husbilen och packar upp den. Vilket är ganska nedslående för Anna och Stijn. De skulle vilja "flytta" in i husbilen. Uppdrag slutfört!